Ongeacht de omvang van een onderneming moet de structuur van een Corporate Identity Programma aan twee voorwaarden voldoen:
1. betrokkenheid van het topmanagement
2, coördinatie van de essentiële onderdelen van het Corporate Identity Programma

De ideale structuur is een Corporate Identity directie bestaande uit de leiding van produktontwerp, visuele, verbale en gedrukte communicatie. De leden van deze direktie leiden hun eigen programma's, doch hebben regelmatig overleg teneinde alle onderdelen van de activiteiten te coördineren. De Corporate Identity directie rapporteert rechtstreeks aan de hoofddirectie en op zijn minst aan een adjunct-directeur van de onderneming. De inbreng van eigen specialisten en diensten hangt niet alleen af van de bedrijfsgrootte, maar ook van de ondernemingsfilosofie ten aanzien van een al dan niet verticale organisatie.Maar geen enkele onderneming zal beweren dat het de best denkbare kennis in huis heeft op het specialistische terrein van productvormgeving en visuele en gedrukte communicatie. Verwezenlijking van een consistent Corporate Identity Programma ligt in handen van bekwame managers die opereren in het niemandsland tussen bedrijfskader en externe adviseurs.