Dit artikel verscheen in het magazine van de NederlandseFilmdagen in Utrecht waar met een Retrospect aandacht aan zijnvolledige film-oeuvre werd besteed.

Henk van Mierlo studeerde na de HAVO aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in ’s-Hertogenbosch en vervolgens aan de Academie voor Beeldende Kunsten Artibus in Utrecht, waar hij cum laude slaagde als vormgever met als specialisatie fotografie en film. Na een aantal jaren als artdirector gewerkt te hebben bij vooraanstaande Nederlandse reclamebureaus startte hij in Enschede met Createam bv een Creatieve Ontwerpstudio waar voor Nederlandse industrieën (Albert Heijn, Auping, Hunkemöller, Mac Donalds, Philips, Vroom en Dreesmann etc.) ontwerpen werden gemaakt voor o.a. corporate- en themacampagnes, verpakkingen en huisstijlen. Hij verhuisde naar Ootmarsum en begon daar onder eigen naam een bedrijf, dat publiciteitscampagnes produceerde & audio-visuele producties. Vanaf dat moment groeide de film divisie binnen zijn bedrijf sneller dan verwacht en er werd besloten het bedrijf op te splitsen; audiovisuele producties en reclame. Publicis, een van de grote Nederlandse reclamebureaus, nam een deelname in Henk van Mierlo Reclame. In die periode volgde hij marketing & communicatie opleidingen, om zijn relaties beter van dienst te kunnen zijn. Hij produceerde en regisseerde voor Wisse Dekker, voormalig voorzitter van de raad van bestuur vanPhilips een grote Corporate Film met bijbehorende print-campagne Philips Expertise Worldwide. Deze 35 mm film oogstte wereldwijd succes en werd onderscheiden met een aantal internationale awards (lees Wisse Dekker hierover). Een productie voor de KLM: Royal Teamwork, behaalde 6 gouden onderscheidingen in diverse landen. Een eerder door Van Mierlo gemaakte KLM-productie: First in the Air, werd bekeken door 25 miljoen mensen, zo bleek later uit een KLM onderzoek. Een samengestelde commercial uit die film behaalde bij de STER de Publieksprijs voor de beste commercial van dat jaar, de Gouden Loekie.
Honderden films werden door van Mierlo geproduceerd en in de meeste gevallen ook geregisseerd voor een groot aantal nationale- en internationale relaties. Een indrukwekkende lijst met 164 internationale onderscheidingen waaronder 41 Gold Awards en 4 x Grand Prix (best of festival) in Amsterdam, Biaritz, Chicago, Sydney, Rotterdam, Leeuwarden, Londen, Rome, New York, Zurich, Los Angeles en Wenen onderstreept de kwaliteit die hij in zijn producties weet te brengen. Bij voorkeur worden alle films geproduceerd op Full HD, 35mm, super 16 mm film en een groot gedeelte van de muziek wordt speciaal gecomponeerd. Henk van Mierlo kreeg deBUMA STEMRA Award voor de meest indrukwekkende toepassing van gecomponeerde muziek bij film. Eenzelfde kwaliteit geldt voor zijn vormgeefkwaliteiten. Van Mierlo ontwerpt grote en kleine campagnes voor grote en kleine industrieën. Campagnes, doelgericht en effectief gevisualiseerd met intelligente headings en ter zake doende bodycopy. Daarnaast is hij een getalenteerde vormgever, op het gebied van verpakkingen. Zo ontwierp hij voor Albert Heijn’s eigen huismerk veel van haar verpakkingen waaronder het volledige zuivelassortiment. Hij ontwierp en bouwde grote beursstands in Japan, Frankrijk, Engeland en in de USA en ontwierp huisstijlen voor tientallen bedrijven. Het meeste van de fotografie voor de campagnes werd veelal door hemzelf gefotografeerd. Van Mierlo nam in Chicago op het International Film and Television Festival de slechts 4 keer eerder uitgereikte onderscheiding: Lifetime Achievement Award in ontvangst. Een Amerikaanse jury uitte op deze wijze haar waardering voor zijn totale werk.
Hij woonde en werkte ondermeer in Oss, Eindhoven, Enschede, Amsterdam, Ootmarsum, Den Haag, Bussum, Sloten (Fr) in Deventer en Voorburg.


In Nederland behoort hij tot de top.
Kwaliteit van communicatie staat hoog in zijn vaandel!