Vlees uit Nederland. Vlees is emotie. Vlees is lekker, zeker. Maar vlees is ook het houden van dieren en het uiteindelijk slachten. Vlees levert een onvoorstelbare bijdrage aan de Nederlandse economie. De combinatie van deze zaken maken communicatie over dit onderwerp interessant maar knap ingewikkeld. Ruim de helft van het Nederlandse rundvlees wordt geëxporteerd, bij varkensvlees ligt dat nog hoger en ons kalfvlees wordt zelfs voor ruim 90% geconsumeerd buiten ons land. Importeurs zijn vleesverwerkende bedrijven, grossiers en in toenemende mate retailers. Die steeds hogere eisen gaan stellen. De Nederlandse vleesindustrie heeft goed op die eisen ingespeeld door zeer vooruitstrevende kwaliteitscontrole-systemen in het leven te roepen. Daar zit je dan: met een lastig, emotioneel zwaar beladen product, met uiterst kritische klanten en een onderscheidende maar vrij onbekende kwaliteitsbewaking. Toen eenmaal besloten was voor het medium film, was vrijwel direct ook de keuze voor Henk gemaakt. Want één ding stond voorop: zo'n lastige kwaliteitsboodschap verdient de best mogelijke vertaling. Henk van Mierlo Total Communications bv heeft de paralel getrokken tussen de registratie, controle en resultaten van topsporters en van onze vleesproductie. Daaruit is de film "De Estafette" tevoorschijn gekomen. Die vrijwel zonder woorden (er zijn geen aparte taalvarianten ontwikkeld) op een onderscheidende wijze de boodschap ("Nederland is koploper in kwaliteitszorgsystemen") hoogwaardig weet over te brengen. Dat de film 10 awards zou ontvangen tijdens de filmfestivals in Chicago en New York was zelfs voor ons een verrassing. Het onderstreepte wel dat we de juiste keuze gemaakt hadden: Goede wijn heeft wel degelijk behoefte aan een krans.

foto-alexander-carstens

Alexander Castens voormalig directeur Voorlichtingsbureau Vlees