Peter Stuyvesant leeft en hij heet Henk van Mierlo

page19_1

Ken ik Henk van Mierlo? Neen, ik ken de man slechts 4 jaar dus eigenlijk ken ik hem niet. De naam Henk van Mierlo ken ik echter al 30 jaar. Want als beginnend copywriter was de naam Henk van Mierlo al lang en breed een begrip toen ik me bij FHV/BBDO nog stukbeet op mijn eerste personeelsadvertentie voor de toenmalige AMRO Bank. Henk van Mierlo was wat je noemt een icoon in ons vak. Een naam die de grote internationale reclamewereld vertegenwoordigde waar ik als stormende twintiger reikhalzend naar verlangde. Die echte reclamewereld dus, van mooie meiden, lange lenzen, verre horizonnen en fikse barrekeningen. Van schitterende films gemaakt voor grote opdrachtgevers als Peter Stuyvesant, Philips, KLM, AH, Nestlé, en al die andere paspoorten naar waarlijk rookgenot en onblusbaar levensgenot.
En ik zal u eerlijk bekennen: bij die wereld wilde ik zo snel mogelijk horen. Dat heb ik overigens geweten… de rest is historie en mogelijk hoort u daar nog wel eens over.
In 2004 liep ik diezelfde Henk van Mierlo dan eindelijk tegen het lijf. Hij leefde niet alleen nog maar doet dat zelfs buitengewoon onstuimig. Zelden een zo enthousiaste, zo gedisciplineerde en zo begaafde man tegen het lijf gelopen. De camera heeft voor Henk minder geheimen dan mijn rechterhand.
High Definition in 2400 frames per seconde evenmin. En moet de boel gemonteerd worden op de “Big Mac”dan doet Henk dat graag persoonlijk want hij zwiept de beelden als een volleerd pingpongspeler van het ene beeldscherm naar het andere.
Andere muziek eronder? Voila, luister dit eens… Ander beeldritme of kadrering? Kijk jongen dat doe je zo… Andere kleurschakering, lengte of beeldbreedte? Moet je zien, dit is ook verschrikkelijk mooi. Of wil je méér close ups? Dan kunnen we het ook zus of zo monteren.
Een film maken met Henk van Mierlo is dus een wonderbaarlijk avontuur. En dat komt omdat deze man een “One Man’s Film Army” is waarbij wie hij is, helemaal samenvalt met zijn vakmatig talent. Dat is mooi om te zien en nog veel mooier om mee te maken.
O ja en hij weet ook alles van reclamemaken, vormgeven, fotografie, beeldbewerking, muziek, klassieke boerderijen, hiphop. oude films, filmsterren en moderne kunst.

Eugène Roorda directeur Roorda Reclamebureau